Nou de Valldaura 19-21 - 08241 Manresa

93 872 84 00

El projecte d’escola: tot un repte !

El projecte d’escola: tot un repte !

Diverses metodologies i un conjunt de propostes de treball defineixen el nostre projecte d’escola

Una de les tasques de l’equip de mestres i professors és posar-se d’acord per aplicar les metodologies més encertades que puguin fer possible l’assoliment de les competències i habilitats del nostre alumnat. 

L’acompanyament en aquest camí és molt important però també ho és l’encert a l’hora d’escollir una manera de treballar que pugui donar les eines necessàries per tal que l’alumnat assoleixi amb èxit els objectius marcats.

A l’escola implementem diferents metodologies d’aprenentatge que parteixen d’un eix central i motivador que n’anomenem projecte d’escola i que és el punt d’inici a partir del qual es concreten els nostres currículums d’acord amb els oficials i on, de forma paral·lela, implementem amb els programes de l’Avuixdemà de totes les escoles FEDAC( Líder en mi (LEM), Tutopia i Oratòria)

Les metodologies que apliquem són les d’Aprenentatge Basat en Projectes(ABP), Aprenentatge basat en problemes i reptes (ABPR) i l’Aprenentatge de casos. (AP)

Són aquestes metodologies inclusives que situen l’alumne al centre de l’aprenentatge com a protagonista i alhora participant i col·laborador.

Com es concreta exactament aquest plantejament pedagògic a l’escola?

Amb el projecte d’escola que vertebra de forma seqüenciada i  transversal un conjunt d’aprenentatge basats en les pedagogies anteriorment explicades: ABP, ABPR i AP

El projecte d’escola fruit d’un consens i d’una evolució s’enuncia de la següent manera: La renovació del pati escolar i la reconversió d’aquest en un espai lúdic plural on la inclusivitat i la funció d’illa climàtica en siguin els usos principals. Una renovació que va d’acord amb els plantejaments de l’Agenda 2030 i, els ODS que s’hi plantegen.Està previst que durant el curs escolar 2024-2025, és a dir, enguany, es pugui inaugurar l’espai que ha de fer possible que la inclusivitat i la sostenibilitat siguin un realitat i un tarannà propi de la nostra escola. Portem ja tres cursos escolars amb el projecte i veurem aquest any un primer repte assolit que ha estat possible gràcies a un proçés innovador que implica una manera de fer pròpia de la nostra escola.

Projectes transversals relacionats amb el projecte d’escola 

Jardins de llum. 

Iniciativa d’àmbit cooperatiu entre els alumnes d’infantil i els del batxillerat on tenen el repte de participar en l’exposició anual que es fa a Manresa per les festes de la llum.

Coneixem el Bató

L’objectiu principal del projecte és potenciar hàbits saludables, ensenyar la importància de tenir cura del medi ambient i treballar en l’educació emocional. Hi participen alumnes d’educació infantil i de primària.

Ecoherois

Proposta d’intercicle entre alumnes d’infantil i primària que té com a objectiu elaborar un tendal pel pati d’infantil amb ampolles de plàstic reciclades. Amb aquest enfocament, es busca abordar un aprenentatge col·laboratiu, tot fomentant el desenvolupament de la creativitat i les habilitats de resolució de problemes. 

Salut 360/”Crear un pati per tothom”

Són un conjunt de propostes d’iniciativa social que treballen conjuntament els alumnes de tercer de primària conjuntament amb els grans de l’ESO.

Tot i que en funció del curs el projecte rep un nom diferent, el tema de fons és comú: proposar activitats que serveixin per fomentar hàbits saludables i sostenibles. Això inclou tot un conjunt de propostes realitzades i creades pels alumnes que impliquen aquest nivell de conscienciació: des de reciclatges a nivells àmbits (llibres, roba, materials reutilitzables) a propostes culinàries saludables o mercats de segona oportunitat. 

Tradiart

Els alumnes de tercer d’ESO conjuntament amb els de 6è tenen com a objectiu investigar i aprendre les tradicions de la nostra cultura: sardanes, ball de bastons i gegants són elements característics del folklore català que els alumnes estan coneixent i aprenent. Amb això recuperem els gegantons de l’escola i participaran en els actes festius anuals de l’escola i, si sorgeix la demanda, del barri.

Inclusive Sport: All for one and for all /No et quedis al  marge

Els alumnes de segon cicle de primària i els de segon de secundària centre el seu àmbit d’estudi en l’esport . El projecte té com a objectiu principal la creació de jocs  inclusius i coeducatius al pati de l’escola. Per aconseguir-ho, estan investigant la història dels Jocs Olímpics, des de l’antiga Grècia fins a l’actualitat, així com el paper de la dona en aquests esdeveniments esportius. Aquest projecte busca sensibilitzar els alumnes sobre la importància de la inclusió i la igualtat de gènere a través del joc i l’esport. A la secundària el projecte es fa íntegrament amb anglès i es troba lligat al programa Erasmus+.

“Les tradicions i les festes”

De la mateixa manera a primer de secundària i de forma transversal amb alumnes de primària, es proposa conèixer i entrar en aspectes culturals de la cultura catalana segons el calendari escolar. Així per exemple, fer una representació adaptada dels pastorets de Folch i Torres o participar de les tradicions del Sant Jordi o altres tradicions d’àmbit estacional.

Tots aquests projectes tenen un objectiu comú tal com ja hem dit abans: la de treballar conjuntament per aconseguir un espai renovat del pati de l’escola on allò més important seran els usos i les actituds que hi volem treballar. Hem somiat un espai durant tres cursos escolar, aquest any el somni comença a fer-se físicament real, comencem una nova etapa a l’escola i tot gràcies a la participació de l’alumnat, els esforços de tot l’ equip docent i els assessoraments dels especialistes que ens han ajudat i de l’ ajuntament que en tot moment ens ha fet costat. A tots plegats moltes gràcies i desitgem que ben aviat us puguem anunciar la inauguració de primer dels espais projectats.

Seguim!

Croquis del pati després de la remodelació:

CreaEscola Quality Certificate for Education Website